Jak regulowany jest czas pracy kierowcy?

Stosowanie się kierowców do wytycznych, które normują czas pracy kierowcy i robienie przerw w czasie jazdy jest po to, żeby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu drogowego w naszym kraju. Kierowca, który działa zgodnie z wytycznymi będzie całkowicie sprawny fizycznie, psychicznie i będzie charakteryzował się bardzo wysoką spostrzegawczością. W dodatku jego czas reakcji na zdarzenia w czasie jazdy będzie na optymalnym poziomie.

Ile razy w tygodniu można skrócić pauzę do 9 godzin?

Maksymalny czas prowadzenia ciężarówki, autobusu albo innego pojazdu jest liczony między odpoczynkami od prowadzenia pojazdów. Nie może on przekraczać dziewięciu godzin. W czasie tygodnia dopuszczalny jest dwa razy dzienne czas kierowania pojazdem, który wynosi dziesięć godzin. Bez względu na rodzaj pojazdu, kierowca ma obowiązek zrobić sobie przymusową przerwę po czterech i pół godzinach nieustannej jazdy. Odpoczynek powinien trwać czterdzieści pięć minut. Może być od rozłożony na dwie przerwy, które wynoszą odpowiednio trzydzieści i piętnaście minut. W ciągu całego tygodnia limit czasu pracy kierowcy to pięćdziesiąt sześć godzin. Trzeba wziąć tutaj pod uwagę, że limit w ciągu dwóch następujących po sobie tygodni zmniejsza się do dziewięćdziesięciu godzin. Musisz wiedzieć również o tym, że kontrole ITD wyjątkowo wyrywkowo sprawdzają tachografy, które rejestrują czas pracy zawodowego kierowcy ciężarówki, autobusu lub innego rodzaju pojazdu, który ma jeździć zgodnie z regułami zapisami w ustawie.

 

Author: polski-kurier.pl